قلمستان اندیشه

موضوعات دینی، علمی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی

قلمستان اندیشه

موضوعات دینی، علمی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی

موضوعات، دینی، علمی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی طرح و توضیح داده می شود.

۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است

پرورش بلدرچین

شنبه, ۵ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۴۷ ب.ظ

پرورش بلدرچین

فروش تخم نطفه دار وخوراکی ،گوشت ،جوجه یکروزه،نیمچه وتخم گذار

پرورش بلدرچین

پرورش بلدرچین

درکسب در آمد, کسب درآمد بدون نیاز به اینترنت

پرورش بلدرچین

در جامعه کنونی ما که مصرف انواع دیگری از گوشت به غیر از گوشت گوسفند ، گاو ، مرغ و ماهی رواج پیدا کرده بازار مناسبی جهت پرورش گونه هایی پیدا شده که پیش از این بیشتر به عنوان گوشت شکار از آنها یاد میشد بلدرچین یکی از این نمونه هاست.

در قرآن مجید (سوره بقره/57)و (اعراف/160) و(سوره طه 80-81)از بلدرچین به عنوان غذایی نیک یاد شده است. به روایتِ عهد عتیق در روزگار سرگردانی بنی اسرائیل در بیابان پس از خروج از مصر، یَهْوَه برای خوراک قوم گرسنگی کشیده ، مائده هایی آسمانی ، یکی مَنّ (تَرانگبین ) و دیگری سَلوی ‘ (بلدرچین )، فروفرستاد. در ادب فارسی ، اشاراتی به منّ و سلوای بنی اسرائیل به عنوان نعمتهای نامنتظَر(آسمانی)یافت می شو د

ویژگیهای عمومی بلدرچین :

ویژگی های بلدرچین:

بلدرچینها دارای ویژگیهای منحصر به فردی هستند که آنها را از سایر طیور متمایز کرده و صنعت پرورش بلدرچین را یه یکی از سود آورترین صنایع بدل کرده است، در ذیل به برخی از این ویژگیها اشاره کوتاهی خواهیم داشت:

1-سرعت بالای رشد در این پرنده بسیار قابل توجه و در حدود2.5 تا 3.5 برابر سایر طیور است. بلدرچینها عموما در 35تا45 روزگی به وزن 180تا 260گرم رسیده و آماده کشتار می شوند ضمن اینکه سن بلوغ نیز در حدود7 هفتگی است.

2-سن پائین بلوغ جنسی: این پرندگان در 6-5 هفتگی قادر به تخمگذاری شده و در 8-7 هفتگی به بلوغ کامل جنسی رسیده و آمادگی تولید مثل پیدا می کنند.

3-فاصله نسلی کوتاه، که اعمال برنامه های اصلاح نژادی را در آنها به خوبی امکان پذیر می سازد.

 4-میزان تخمگذری بالا: بلدرچینها به طور وحشی سالانه40 تا 80 تخم می گذارند اما در اسارت و با اعمال برنامه های مدیریتی قوی توسط کارشناسان در زمینه تغذیه و نوردهی مصنوعی می توانیم این رقم را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش داده و به 4 تا 5عدد تخم در هفته دست پیدا کنیم.

5-کوتاه  بودن فاصله میان نسل ها : توان بلدرچین در تولید ۴ – ۳ نسل در سال اول تولید این امکان را برای محققین فراهم آورده است تا از آن به عنوان پرنده ای آزمایشگاهی استفاده نمایند

6-دوره انکوباسیون کوتاه : جوجه کشی تخم این پرنده ۱۸ – ۱۷ روز طول می کشد.

 7-تراکم بالای پرورش : با توجه به اینکه جثه این پرنده کوچک و نیز به سطح آبخوری و دانخوری کمتری احتیاج دارد در مقایسه با دیگر پرندگان تعداد پرنده بیشتری در واحد سطح میتوان پرورش داد.

8-واکسیناسیون کمتر : با توجه به اینکه گونه های بلدرچین در برابر برخی از بیماری های رایج طیور حساسیت کمتری دارند در نتیجه به واکسیناسیون کمتری احتیاج دارند

 9-برگشت سریع سرمایه : با توجه به اینکه سن بلوغ بلدرچین 35-45 روزگی می باشد در نتیجه می توان گوشت و تخم این پرنده را سریع به بازار عرضه نمود.

 پرندگانی پرطاقت، نیرومند و مقاوم می باشند و می توانند در گستره وسیعی از مناطق با آب و هواهای گوناگون رشد و تولید مثل نمایند که این توانائی ناشی از قدرت سازگاری بالای آنها با شرایط گوناگون محیطی می باشد.

 به طور کلی بلدرچینها پرندگانی پرطاقت، نیرومند و مقاوم می باشند و می توانند در گستره وسیعی از مناطق با آب و هواهای گوناگون رشد و تولید مثل نمایند که این توانائی ناشی از قدرت سازگاری بالای آنها با شرایط گوناگون محیطی می باشد. بلدرچین دارای مقاومت خوبی نسبت به شرایط نامساعد محیطی بوده و در محیطهای مختلف به راحتی سازگار می گردند. این پرندگان سریعاٌ رشد می کنند بطوریکه سن بلوغ در این پرندگان پائین بوده و در سن 35 تا 45 روز به بلوغ جنسی می رسند که در این هنگام وزن پرنده نر به 140 -120 گرم و ماده ها به 160 – 140 گرم می رسد. ( وزن پرنده بسته به نوع، نژاد و نوع سیستم پرورش می تواند متفاوت از اعداد ارائه شده باشد.)

این پرنده پس از رسیدن به سن بلوغ به مدت حدود 8 تا 12ماه تخمگذاری خواهد کرد که بستگی به نحوه رسیدگی به پرنده را دارد. متوسط تخمگذاری در این مدت حدود 260 عدد تخم خواهد بود که از این تعداد حدود 75- 70 درصد به جوجه تبدیل خواهند شد. (این درحالی است که هر کبک در طول سال حدود 55 تخم میگذارد)

خواص تخم بلدرچین:

تخم بلدرچین در مقایسه با تخم مرغ، به مراتب ارزش غذاییبالاتری دارد.یک تخم بلدرچین هر چند که از لحاظ وزنی حدود یک پنجم وزن تخم مرغ معمولی را دارد، ولی نسبت به آن دارای 5 برابر فسفر، 5/7 برابر آهن، 6 برابر ویتامین B12و  وتیامین B1 و 15 برابر ویتامین B2 ریبوفلاوین می باشداز این رو آن را بمب ویتامین می نامندتخم بلدرچین به علت نداشتن کلسترول ، قابل مصرف برای تمام افرادی است که مصرف تخم مرغ برایشان منع شده است. تخم بلدرچین به دلیل غنای بالای امگا3 و فسفر در کشور ژاپن به عنوان بخشی از صبحانه دانش آموزان و کودکان محسوب می شود.

نکات مهم :

 * در یک اتاق 12 مترمربعی تعداد 1000 پرنده در قفسهایی به ابعاد 60*100 سانتی متری (هر قفس 40 پرنده) می توان پرورش داد.

* قفسها باید به گونه ای طراحی شوند که دانخوری ها بیرون  قفس تعبیه شده باشد. همچنین سیستم آبخوری قفسها باید مجهز به نیپل فنجان دار باشد که به طور اتوماتیک پر از آب شود. در این سیستم  نهایت بهداشت رعایت شده است . و از شیوع بیماری جلوگیری می کند. شما با این سیستم آبخوری پیشرفته جلوی 50 % از بیماری هایی که از طریقظرف آب کثیف و مانده منتقل می شود را می گیرید. از مزایای دیگر این سیستم آبخوری این است که هیچگاه زمانی صرف آب دادن به بلدرچینها نمی کنیدبه طور اتوماتیک با مصرف هر قطره آب دوباره فنجان پر میشود.

* در طراحی این قفسها باید شیبی لحاظ شود که به محض اینکه بلدرچین تخم می گذارد تخمها به داخل جا تخمی مخصوص منتقل شود و مجبور نباشید در قفس را باز کرده و تخمها را از درون قفس جمع کنید.

* نکته مهم در طراحی این قفسها این نکته باید مدنظر باشد که فضولات پرندگان به راحتی به بیرون از قفس منتقل شده و جمع آوری راحتی داشته باشد. این فضولات کود مناسبی برای کشاورزی می باشند.

* باتوجه به دمای بالای بدن بلدرچین( 3/42 درجه سانتی گراد) محل پرورش در هیچ یک از فصول نیازی به تجهیزات گرمایشی ندارد، اما نکته ای که باید مدنظر قرارگیرد این است که محل پرورش حتما” باید مجهز به تهویه مناسب باشد.

* روزانه هر بلدرچین 30 گرم دان باید مصرف کند(3مرتبه در روز)

*  تاریخ نگهداری تخم بلدرچین بسته به شرایط نگهداری تا یکماه می باشد.

* محل نگهداری بلدرچین ها هر 10 روز یکبار باید نظافت شود.

* قیمت هر بلدرچین آماده تخم گذاری 3000 تومان می باشد.

 * قیمت هر بسته 12 تایی تخم بلدرچین مبلغ 1300 تومان به فروش می رسد.

* چون پرورش بلدرچین جزء مشاغل خانگی محسوب می شود، در منزل مسکونی نیز امکان پرورش وجوددارد.

* با رعایت نکات بهداشتی 90 درصد بلدرچین ها هر روز تخم خواهند گذاشت.

* وزن بلدرچین بالغ نر بین 230 تا 260 گرم و بلدرچین بالغ ماده 240 تا 280 گرم بوده و در انتهای تخمگذاری که می توان از گوشت آن استفاده کرد وزن آنها به 380 گرم و قیمت زنده آنها به 5200 تومان میرسد.

* محل پرورش بلدرچین در شب باید تاریک و بدون هیچگونه روشنایی باشد.

* قیمت هرکیلو دان بلدرچین 800 تومان می باشد.

* با 5 میلیون تومان می توان 1000 قطعه بلدرچین به همراه قفس و سرمایه در گردش(هزینه خوراک) از محل پرورش بلدرچین واقع در دشت بجد خریداری و ماهیانه حداقل 400 هزار تومان درآمد داشت. (با این شرایط هردانه تخم بلدرچین 50 تومان خریداری می شود)

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۲:۴۷
غلامعلی محمودی