قلمستان اندیشه

موضوعات دینی، علمی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی

قلمستان اندیشه

موضوعات دینی، علمی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی

موضوعات، دینی، علمی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی طرح و توضیح داده می شود.

۷ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

مهارت تــســــت زنـی

جمعه, ۲۰ آذر ۱۳۹۴، ۰۸:۰۹ ب.ظ



 

 

 

بسمه تعالی

مقدمه

بسیاری از دانش­ آموزان به علت عجله نمودن در تست زدن و یا ترس از وقت کم آوردن، مرتکب اشتباهاتی می­شوند که به طور معمول بین آن­ها مشترک می­باشد. برای رهایی از این مشکلات کمی دقت نیاز است. برخی از دانش­ آموزان تصور می­نمایند که مطالعه­ ی زیاد نتیجه­ ی خوبی در امتحانات در پی دارد، اما این طور نیست؛ سرعت و دقت در تست زدن نیز دارای اهمیت فراوانی است. در نوشته­ ی حاضر نکته­ هایی ساده اما مهم مطرح شده­ اند که با به­ کارگیری آن­ها می­توانید آزمون بدون خطایی را تجربه نمایید.

درصدگیری (نمره­ ی خام)

با توجه به این که در آزمون­های استاندارد مانند سراسری و یا دانشگاه آزاد اسلامی نمره­ ی منفی وجود دارد، اگر به سؤالی پاسخ غلط بدهید، علاوه بر این که نمره­ ی مربوط به آن را دریافت نمی­کنید، نمره­ای را نیز از دست می­دهید؛ یعنی به ازای هر سه پاسخ غلط، یک پاسخ صحیح حذف می­شود. بنابراین، به سؤال‌ها با دقت جواب دهید و آن­هایی را که نمی­دانید رها کنید.

برای تعیین درصد پاسخ­گویی صحیح به سؤال‌ها با احتساب نمره­ ی منفی از رابطه­ ی زیر استفاده می­کنند:

 (تعداد تست­های غلط - ( 3 × تعداد تست­های درست)) تقسیم بر (3 × تعداد کل تست­ها) ضربدر 100 مساوی می­شود با درصد پاسخ­گویی به سؤال‌ها. مثلاً اگر شما به 30 تست پاسخ داده اید و تعداد درست­ها 20، غلط­ها 6 و نزده­ ها 4 باشد، شما به 60 درصد سؤال‌ها جواب صحیح داده­ اید.

تذکر: در هنگام تست­ زنی سعی کنید از برگه­ های مخصوص (پاسخنامه) استفاده کنید و از این روش اجتناب کنید:

20- الف 21- ج 22- الف 23- د (کیانی؛ 1389).

تمرین تست ­زنی با دو خودکار

زمان استاندارد برای هر تست عمومی 40 تا 45 ثانیه و برای اختصاصی 65 تا 75 ثانیه می­باشد. اگر شما به تمام مطالب درسی تسلط داشته باشید ولی نتوانید سؤال‌ها را در زمان مقرر جواب دهید، قطعاً نتیجه­ ی خوبی کسب نمی­کنید. سعی کنید به خاطر سرعت عمل، دقت خود را در هنگام پاسخ­گویی به تست­ها از دست ندهید.

سه نکته­ را به خاطر داشته باشید: 1. دانش کافی؛ 2. سرعت عمل؛ 3. دقت.

توجه: در آزمون­ها تنها از مداد مشکی استفاده شود.

برای کسب توانایی می­توانید از تکنیک دو خودکار استفاده کنید. در این روش در هنگام تست­ زنی (در تمرین­ ها جهت آمادگی) از دو خودکار با دو رنگ متفاوت (مثلاً آبی و مشکی) استفاده نمایید. ابتدا با ایجاد شرایط واقعی کنکور و توجه به زمان استاندارد، شروع به پاسخ­گویی با خودکار آبی کنید. هرگاه زمان مذکور به پایان رسید، خودکار خود را عوض نموده و با خودکار مشکی به بقیه­ ی سؤال‌ها جواب دهید.

در ابتدای استفاده از این روش ممکن است به سؤال‌های کمی جواب داده باشید. یعنی حجم پاسخ­ های آبی­ رنگ خیلی کم­تر از آبی و مشکی می­ شود. ولی به مرور زمان استفاده از خودکار مشکی (سؤال‌های که خارج از وقت استاندارد پاسخ داده­ اید) کاهش خواهد یافت. پس از اتمام پرسش­ هایی که به آن­ها مسلط بوده­ اید، درصد پاسخ­ های درست خود را با در نظر گرفتن نمره­ ی منفی و با توجه به فرمول مربوطه در دو مرحله محاسبه نمایید. ابتدا برای سؤال‌های که در زمان استاندارد پاسخ داده­ اید (خودکار آبی) و سپس برای همه­ ی آن­ها (خودکار آبی و مشکی) درصد بگیرید.

نتیجه­ ی محاسبه­ ی اول به شما نشان می­ دهد که در وقت استاندارد به چند درصد سؤال‌ها پاسخ درست داده­ اید. و دومی نشان­دهنده­ ی احاطه و تسلط شما روی مطالب می­ باشد.

اگر در زمان مشکل داشتید سعی کنید تست­ های بیشتری بزنید و در صورت عدم تسلط بر مطالب، قبل از آن ابتدا به درس مراجعه کرده و دوباره متن را بخوانید و یا مرور کنید؛ پس از آن شروع به تست­ زنی نمایید (کیانی؛ 1389).

اگر فکر می­ کنید تکنیک دو خودکار وقت­ گیر است، بهتر است زمان کل تست­ هایی را که دارید محاسبه کرده و سعی نمایید آزمون خود را مطابق آن به اتمام برسانید. برای مثال دانش­ آموزی که قصد دارد 20 سؤال عمومی را جواب دهد، طبق دستوری که به آن اشاره شد، 800 تا 900 ثانیه (13 تا 15 دقیقه) زمان احتیاج خواهد داشت.

یک توصیه­ ی دیگر این است که شما می­توانید دفترچه­ ی آزمون­ هایی را که در طول تحصیل شرکت می­ نمایید مقابل خود گذاشته و زمان در نظر گرفته شده برای هر درس را تقسیم بر تعداد سؤال‌ها نمایید، آن گاه زمان تقریبی هر سؤال به­ دست می­ آید و زمان­بندی آسان­تر خواهد شد (این توصیه زمانی کاربرد دارد که شما در منزل مشغول تمرین تست با زمان مشخص هستید ولی نسبت به زمان هر تست عمومی و اختصاصی شک دارید).

فنون تست زنی

1. سؤال را به دقت بخوانید؛

در هنگام خواندن سؤال‌ها به کلمات کلیدی توجه کنید و زیر آن­ها خط بکشید؛ مثلاً کلماتی مانند همه، هیچ­یک، همیشه، هرگز، بزرگ­ترین، کوچک­ترین، درست­ ترین، نادرست­ ترین، کم­ترین، بیشترین و غیره. همچنین به راهنمایی­ هایی که در سؤال‌ها آمده است توجه کنید. در صورتی که فهمیدن صورت سؤال برای شما دشوار باشد سعی کنید ابتدا آن را به صورت ساده برای خود بیان کنید و ببینید از شما چه می­ خواهد و سپس به پاسخ دادن بپردازید (کیانی؛ 1389).

2. قبل از نگاه کردن به گزینه­ ها، پاسخ درست را در ذهن خود حدس بزنید؛

بهترین راه این است که قبل از دیدن گزینه­ ها، به سؤال در ذهن خود جواب داده و سپس در بین گزینه­ ها به دنبال پاسخ بگردید. در آزمون­ های چهارگزینه­ ای معمولاً برخی گزینه­ ها بسیار به هم شبیه هستند و ممکن است این شباهت شما را به اشتباه بیندازد. این کار باعث صرفه­ جویی در وقت نیز خواهد شد (کیانی؛ 1389).

3. از روش حذف گزینه­ های غلط استفاده کنید؛

در صورتی که پس از خواندن سؤال نتوانستید پاسخ را حدس بزنید و با مراجعه به گزینه­ ها نیز جواب درست را نیافتید، می­ توانید آن­هایی را که مطمئن هستید اشتباه می­ باشند حذف کنید (کیانی؛ 1389).

4. هر چهار گزینه را بررسی کنید؛

حتماً چهار گزینه را با دقت بخوانید؛ زیرا گاهی اوقات، گزینه­ ی آخر «همه­ ی موارد می­ باشد» و داوطلبی که در این شرایط با دیدن اولین گزینه آن را علامت زده باشد، پاسخ اشتباه داده است. بنابراین در مورد تست­ هایی که در صورت آن­ها درست­ ترین گزینه  را از شما خواسته است، به نکته­ ی فوق بیشتر دقت داشته باشید (کیانی؛ 1389).

5. اول به پرسش­ های ساده و سپس به وقت­ گیرها پاسخ دهید؛

در هنگام پاسخ­گویی به تست­ ها ممکن است سه حالت پیش بیاید:

الف) تست ساده: برخی از سؤال‌ها را بلد هستید و می­ توانید به آن­ها در وقت استاندارد خودش پاسخ دهید. به آن­ها جواب داده و به سراغ تست بعدی بروید.

ب) تست وقت­ گیر: برخی از سؤال‌ها را بلد هستید، ولی وقت­ گیر هستند و برای پاسخ­گویی باید مدت­ زمان یا انرژی بیشتری صرف کنید. هنگام برخورد با این گونه سؤال­ها کنار آن­ها علامت × گذاشته و رهایش می­ کنید.

ج) تست دشوار: برخی از سؤال­ها را اصلاً بلد نبوده و یا برای­تان به هیچ وجه آشنا نیستند، در کنار این دسته علامت منفی (‒) قرار دهید. در زمان باقی­مانده اول به سراغ ضربدرها بروید و بعد منفی ها. هر چند اگر آزمون نمره­ ی منفی داشته باشد و شما علامت منفی­ ها را درست تعیین کرده باشید، دیگر مراجعه به آن­ها ضرورتی ندارد.

6. شماره­ ی تست را در پاسخ­نامه با شماره­ ی سؤال‌ها مطابقت دهید؛

هر پنج یا ده سؤال یک­بار شماره­ ی تست­ ها را در پاسخ­نامه با شماره­ ی دفترچه­ ی سؤال‌ها کنترل کنید تا از جا به جا زدن پاسخ­ ها جلوگیری به عمل آید (کیانی؛ 1389).

7. مطمئن شوید در پاسخ­نامه خانه­ ی درست را پر کرده­ اید؛ مخصوصاً اگر جواب تستی مثلاً عدد «3» شد آن را با گزینه­ ی سوم اشتباه نگیرید (کیانی؛ 1389).

8. زمان را کنترل کنید؛

این مبحث و نیز تمرین سرعت در تست­ زنی شرح داده شد.

9. جواب­ های درست را همان موقع که حل می­ کنید به پاسخ­نامه منتقل کنید؛

برخی از داوطلبان عادت کرده­ اند ابتدا درون دفترچه پاسخ­ ها را علامت بزنند و سپس آن­ها را انقال دهند؛ از آن­جا که به طور معمول این کار در آخر وقت آزمون انجام می­ گیرد، با کمبود وقت و یا اشتباه همراه می­ شود (کیانی؛ 1389).

10. تمام سؤال‌های دفترچه را بخوانید؛

از اولین سؤال شروع کرده و تمام سؤال‌ها را بخوانید. برخی از داوطلبان اگر در درسی به چند سؤال متوالی نتوانند جواب دهند، روحیه­ ی خود را از دست می­ دهند و گاهی اوقات بقیه­ را رها کرده و یا با دقت کافی آن­ها را نمی­ خوانند. در این زمینه اول سعی کنید آرامش خود را از دست ندهید، نفس عمیقی بکشید و با خود بگویید حتی نفراتی که رتبه­ های خوب کنکور را کسب می کنند به تمامی سؤال‌ها پاسخ نمی­دهند و با تلقین­ های مشابه، روحیه و تمرکز خود را حفظ کنید. دوم، دقت داشته باشید  بقیه­ را با دقت بخوانید و آن­ها را رها نکنید؛ شاید بعد از پرسش­ های مشکل، چند تست ساده مطرح شده باشد. و سوم، دقت کنید حتی در دروس مشکل نیز سؤال‌های ساده وجود دارد؛ بنابراین از هیچ سؤالی نخوانده رد نشوید (کیانی؛ 1389).

11. اگر پاسخی را علامت زدید، آن را تغییر ندهید؛

تحقیقات نشان داده که احتمال درست بودن پاسخی که برای اولین بار به ذهن می­رسد و شما آن را انتخاب کرده­ ا ید بسیار زیاد است. بنابراین در مرورهای بعدی پاسخ را تغییر ندهید؛ مگر آن که مطمئن شوید پاسخی را که پیدا کرده­اید از پاسخ اولیه صحیح­ تر است (کیانی؛ 1389).

12. اگر آزمون چهارگزینه­ ای نمره­ ی منفی نداشت، به همه­ ی سؤال‌ها پاسخ دهید؛

البته آزمون­های استاندارد شده­ ای مانند کنکور سراسری و دانشگاه آزاد اسلامی دارای نمره­ ی منفی هستند (کیانی؛ 1389).

13. تمام صفحات دفترچه­ ی آزمون را با دقت بازبینی کنید؛

این کار از فراموش کردن و ندیدن برخی از صفحات، یا برخی از سؤال‌ها جلوگیری می­ کند (کیانی؛ 1389).

14. در تست­ هایی که نیاز به محاسبه دارد، علاوه بر سرعت عمل، دقت کافی نیز داشته باشید (کیانی؛ 1389).

15. اول احاطه به مطالب درسی، سپس تمرین تست­ زنی؛

ابتدا بر مطالب و مفاهیم کتاب تسلط کافی پیدا کنید و پس از پاسخ­گویی به پرسش­ ها، تمرین­ ها و مسائل کتاب به سراغ تست بروید (کیانی؛ 1389).

16. تمرین مدیریت زمان؛ قبلاً به این نکته اشاره شده است.

17. علت اشتباه خود را پی­گیری کنید؛

هنگام تمرین با در نظر گرفتن نمره­ ی منفی درصد خود را محاسبه کنید و به بررسی پاسخ­ ها بپردازید. و به سؤال‌هایی که اشتباه جواب داده­ اید دقت کنید و دلیل را مشخص کنید. مثلاً اگر توجه شما کافی نبوده و یا در محاسبات تبحر لازم را نداشته­ اید، با تمرین آن­ را کسب نمایید و در صورتی که به مطلب احاطه­ ی کافی ندارید، دومرتبه به سراغ متن درس رفته و این بار بهتر آن را مطالعه کنید (کیانی؛ 1389).

18. در هنگام مطالعه خود را به جای طراح سؤال‌ها بگذارید؛

جهت آزمون­ های چهارگزینه­ ای خود را به جای طراح سؤال گذاشته و به تمام موارد دقت داشته باشید و تمام تصاویر، عکس­ها، پاورقی­ ها و نمودارها و خط به خط مطالب را بررسی و مطالعه کنید. علاوه بر تسلط  بر روی مطالب و مفاهیم، جزییات مطرح­ شده در آن­ها را نیز فرا بگیرید (کیانی؛ 1389).

19. تست­ های استاندارد و طبقه­ بندی­ شده؛

بهترین تست­ها، از نوع استاندارد می­باشند؛ بنابراین بهترین منابع، آن­هایی هستند که حاوی تست­های کنکور سراسری و دانشگاه آزاد باشند. البته طبقه­بندی­شده­ها  نیز برای ارزیابی میزان یادگیری مناسب می­باشند (کیانی؛ 1389).

20. حذف گزینه ­های مترادف و هم معنی؛

گزینه­ های هم معنی و مترادف، صحیح نیستند. بنابراین سریع آن­ها را حذف کنید و در گزینه­ های باقی­مانده به دنبال پاسخ صحیح بگردید (کیانی؛ 1389).

21. صورت سؤال، راهنمای پاسخ صحیح؛

در بعضی از سؤال‌ها سرنخ­ های مناسبی در صورت سؤال وجود دارد که شما را به گزینه­ ی درست هدایت می­ کند. به­ خصوص در تست­ های استاندارد، اطلاعات لازم برای حل آن­ها، در صورت وجود دارد. زیر کلمات مهم و کلیدی خط بکشید و کلماتی که معنی تست را عوض می­ کنند مشخص کنید و سپس به حل آن بپردازید؛ تا از دوباره­ کاری و اتلاف وقت جلوگیری شود (کیانی؛ 1389).

22. از طولانی بودن سؤال نترسید؛

با دیدن صورت طولانی یک تست از حل آن منصرف نشوید. توجه داشته باشید که طراحان برجسته و ماهر، اغلب نکات مهم را در پرسش­ های کوتاه­ پاسخ مجمل می­ گنجانند. بر این اساس، بسیاری از تست­ هایی که ظاهری طولانی دارند دارای راه حل ساده­ ای می­ باشند (کیانی؛ 1389).

نکات قابل توجه در تست­ زنی

اگر در تمرین آزمون­ ها درصد پایینی کسب کردید حتماً متن درس و یا خلاصه­ های خود را دوباره و با دقت بیشتری بخوانید. دانش­ آموزان سال سوم، تمرکز خود را بر روی امتحان نهایی و مطالب درسی گذاشته و در کنار آن تست­ زنی را فراموش نکنند. یک ماه مانده به کنکور زمان یادگیری مطالب جدید نیست؛ بلکه باید به تست­ زنی، مرور مطالب و رفع اشکال پرداخت. در هنگام حدس زدن، معمولاً اولین حدس شما صحیح­ترین است. بنابراین جواب خود را در صورتی عوض کنید که مطمئن باشید پاسخی را که پیدا کرده­ اید از پاسخ اول شما صحیح­ تر است.

پاسخ­نامه­ های خود را نگه دارید؛ اگر خود را برای کنکور آماده می­ کنید بهتر است پاسخ­نامه­ های خود را بایگانی کنید. قبل از این کار ابتدا مشخصاتی مانند نام درس و کتاب تست، شماره­ ی صفحه و تاریخ را در بالای آن بنویسید. سپس اشتباه­ های خود را با کشیدن خط و سؤال­ های نکته­ دار را با علامت ستاره در سمت راست شماره­ ی تست مشخص کنید و در انتها تعداد درست و غلط و درصد جواب­ های صحیح را با خودکار قرمز در انتهای پاسخ­نامه بنویسید و آن­گاه بایگانی را انجام بدهید. مزایای این کار این است که اولاً با مراجعه به پاسخ­نامه­ ها نکته­ های تست­ های نکته­ دار را در یک دفتر مخصوص یادداشت می­ کنید. این دفتر در روزهای پایانی بسیار ارزشمند است. دوماً می­ توانید تست­ هایی را که غلط زده­ اید دوباره حل کنید و اگر باز هم دچار اشتباه شدید ضعف خود را در مبحث درسی مربوطه برطرف کنید. و در نهایت در فاصله­ ی یک ماه مانده به کنکور فرصت لازم برای مرور هزاران نکته­ ی تست وجود ندارد؛ بنابراین رجوع به این سیستم بایگانی، زمان شما را مدیریت می­ کند و شما را از سردرگمی درمی­آورد (کیانی؛ 1389).

تنظیم کننده: خانم حسینی

[منبع مقاله: کیانی، اردشیر؛ (1389). مهارت­های تحصیلی، تهران، ورای دانش، چاپ پنجم.]


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آذر ۹۴ ، ۲۰:۰۹
غلامعلی محمودی

روش های برنامه ریزی درسی

سه شنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۴، ۰۸:۳۵ ق.ظ

روش های برنامه ریزی درسی

این روزها افکار خیلی ها درگیر چگونگی طراحی برنامه ریزی درسی شده است؛ اما دوستان خوبم! نوشتن یک برنامه درسی منسجم و خوب، آن قدرها هم که تصور می کنید، سخت نیست؛ فقط کمی دقت میخواهد. 

چگونه برنامه ریزی درسی داشته باشیم؟ انتخاب مسیر و رسیدن به هدف مورد نظر ما، بسیار با اهمیت است؛ چرا که هم می توانیم مسیر پر پیچ خم وانحرافی را انتخاب کنیم و هم بهترین مسیر را؛ و این بستگی به میزان علاقه ما به آن هدف و خواسته مان دارد پس یک برنامه ریزی درسی موفق می تواند به ما در پیمودن این مسیر کمک نماید.

برای یک برنامه مشخص همیشه سوالات زیر برایمان پیش می آید :

-  از کجا شروع کنم؟

-  چگونه برنامه ریزی کنم؟

-  از کجا باید شروع کنم؟

-  چقدر وقت دارم؟

این روزها افکار خیلی ها درگیر چگونگی طراحی برنامه ریزی درسی شده است؛ اما دوستان خوبم! نوشتن یک برنامه درسی منسجم و خوب، آن قدرها هم که تصور می کنید، سخت نیست؛ فقط کمی دقت میخواهد.

-  برنامه ریزی درسی چیست؟

-  چرا برای مطالعه به برنامه ریزی نیازمندیم؟

-  یک برنامه ریزی خوب چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

-  چگونه می توانیم یک برنامه ریزی خوب را طراحی کنیم؟

وقتی ما در زندگی هدفی داریم و می خواهیم برای رسیدن به آن هدف، کاری انجام دهیم، ناگزیریم که مسیری را طی کنیم.

وقت، کالایی گرانبهاست که چون از دست رود، قابل برگشت نیست. استفادۀ موثر از وقت در تمام مراحل زندگی از جمله تحصیل، عامل سرنوشت ساز در موفقیت افراد است. آیا تا به حال فکر کرده اید که چگونه از وقت خود استفاده می کنید؟ آیا برای انجام کارهایتان از جمله مطالعه و درس خواندن برنامه ریزی دارید؟ چند ساعت در روز مطالعه می کنید؟ اتلاف وقت شما در چه مواقعی بوده است؟ چه مقدار از اوقات خود را به طور بهینه به مطالعۀ دروس خود می پردازید؟ موفقیت و شکست در دانشگاه، تابعی از نحوۀ استفاده از وقت است. در صورتی که از وقت خود به طور سنجیده، منطقی و هوشمندانه استفاده کنید، موفق خواهید شد؛ در غیر این صورت ممکن است در انجام وظایف خود با شکست مواجه شوید. به این دلیل است که هر دانشجو باید مهارت لازم را برای کنترل، برنامه ریزی و مدیریت زمان دارا باشد (خصوصا مدیران آینده). همۀ ما ادعا می کنیم که برای اجرای کارهایمان وقت کافی نداریم، حقیقت این است که همۀ ما 24 ساعت وقت در یک شبانه روز داریم و بر اساس عادت، آن را سپری می کنیم و کمتر به نحوۀ گذراندن آن توجه داریم. شاید با خود بیاندیشید که ما همیشه این گونه عمل کرده و عادت کرده ایم و نمی توانیم تغییر رویه دهیم. اما بهتر است به جای تاکید بر عادات بد خودمان، آنچه را که موجب اتلاف وقتمان شده، شناسایی و حذف کنیم و عادات خوبی را که سبب ذخیره و استفادۀ بهینه از وقت میشود را تشخیص داده و جایگزین کنیم.

انتخاب مسیر ورسیدن به هدف مورد نظر ما، بسیار با اهمیت است؛ چرا که هم می توانیم مسیر پر پیچ خم وانحرافی را انتخاب کنیم و هم بهترین مسیر را؛ و این بستگی به میزان علاقه ما به آن هدف و خواسته مان دارد.

بعضی می پندارند که برنامه ریزی زندگی آنها را محدود می کند و لذت و شادی را از آنها می گیرد؛ در صورتی که تنظیم وقت و زمان، به ما این امکان را می دهد که برای آنچه که به عنوان هدف برگزیده ایم، برنامه بریزیم و این گونه از زندگی خود بهره بگیریم.

در مورد برنامه ریزی، شاید دیگران بتوانند به ما کمک کنند، اما باید این را در نظر داشته باشیم که نقش اصلی ما هستیم، چرا که هیچ کس مانند ما دلسوز و نگران سرنوشتمان نیست و از جزئیات کارمان آگاه نیست.

پس برنامه ریز اصلی خودت هستی. فرصت را از دست نده و حرکت خود را منظم و با برنامه و از همین حالا شروع کن.

چگونه برنامه ریزی کنیم؟

اگر هدف ما کمرنگ باشد، شدت و ضعف مسیر برای ما کم اهمیت است و انگیزه ای برای رسیدن ما را مشتاق نمی کند؛ اما اگر هدف ما بسیار ارزشمند باشد، راه دوم را انتخاب می کنیم و برای رسیدن به آن از هیچ تلاش وکوششی دست بر نمی داریم و میدانیم که برای رسیدن به آن، سختی هایی رانیز باید متحمل شویم؛ بنابراین، شور وشوق رسیدن به هدف، انگیزه تلاش کردن را در ما زیاد می کند.

انتخاب مسیر، همان برنامه ریزی درست ومطلوب است؛ یعنی اگر ما هدف مشخص و معینی داشته باشیم و آن هدف برای ما بسیار ارزشمند باشد، شور و شوق رسیدن به آن، این انگیزه را در ما ایجاد می کند که چگونه برای پیمودن به بهترین نحو برنامه ریزی کنیم تا بهترین نتیجه را در راه رسیدن به هدفمان بگیریم؛ بنابراین، «برنامه ریزی تنظیم راههای هدفمند برای رسیدن به هدف است».

بدون هدف، برنامه ریزی معنایی ندارد؛ همانگونه که بدون انگیزه، هدف نیز معنایی ندارد؛ پس برای رسیدن به هدف، ابتدا باید اهداف جزئی تر را طی کرد؛ مثل پلکان یک پله که برای رسیدن به آخرین پله باید ابتدا از اولین پله شروع کرد.

«طبق تحقیقات انجام شده، یکی از ویژگی های بارز انسان، قدرت تفکر واندیشه است، انسان در طول زندگی خود، هرگز از تفکر و اندیشه جدا نبوده است و با تفکر صحیح توانسته است به حل مسائل و مشکلات خود بپردازد و به رشد و تعالی نائل آید»؛ بنابراین، در طراحی برنامه درسی می تواند با استفاده ازتفکر صحیح، مسیر رسیدن به هدف خود را انتخاب کند.

در برنامه ریزی درسی می تواند به دو صورت عمل کرد؛ یا طراحی و استفاده از برنامه ای که هدفمند، سازمان یافته ودقیق است که به شیوه منظم قابل اجراست و بر اساس زمانهای مشخص تنظیم و اجرا می شود، و یا براساس ذهنیت افراد شکل می گیرد و فرد با توجه به توانایی اش، بدون در نظر گرفتن زمان مشخص شروع به مطالعه می کند و بر اساس نیاز خود، به کارهای تفریحی و استراحت می پردازد؛ در هر صورت این به خود شما بستگی دارد هر شیوه ای را که با روحیه شما سازگار است، برگزیده تا با اجرای آن، بهترین و بیشترین نتیجه را به دست آورید و به هدف خود دست یابید.

در اینجا هدف ما اجرای نوع اول است

آنچه در طراحی برنامه ریزی درسی مؤثر است:

نکاتی که در طراحی برنامه درسی خوب موثر است، به شرح زیر است:

بررسی کتابهای درسی:

در انتخاب محتوای کتابهای درسی باید درباره مطالبی که در برنامه گنجانده می شود، تصمیم بگیرید. ابتدا همه کتابهایی را که باید مطالعه شود، گردآوری کنید و درباره حجم آنها، سخت و آسان بودن آنها و مدت زمانی که به هر فصل و بخش اختصاص می یابد، نظر دهید و تعیین کنید که به هر کدام در طول روز، هفته و ماه، می بایست چه مدت زمانی برای مطالعه اختصاص داده شود . توجه داشته باشید که در تنظیم وقت نباید فقط به کتابهایی که علاقه مندید، اهمیت دهید؛ در این گونه موارد، منطقی فکر کنید و برای کتابهایی که محتوای آنها سخت تر است، زمان بیشتری را برای مطالعه در نظر بگیرید .

از کجا شروع کنیم:

برای جلوگیری از سردرگمی باید بدانیم که از کجا باید شروع کنیم؛ یعنی وقتی کتابهای مورد نظر خود را سبک و سنگین کردیم و مدت زمان لازم را برای مطالعه را به آنان اختصاص دادیم، می بایست تعیین کنیم که ابتدا از چه کتابهایی شروع کنیم. بعضی از افراد از کتابهای سخت شروع می کنند تا به کتابهای آسان برسند. بعضی دیگر از کتابهای آسان به مشکل شروع می کنند و بعضی دیگر ترجبح میدهند که کتابهای آسان و مشکل را با هم بخوانند؛ در هر صورت، اینکه یک کتاب را تا آخر می خوانید و بعد سراغ کتاب دیکری می روید و یا برنامه روزانه شما متنوع است و فصلهای از چند کتاب را برای مطالعه روزانه خود انتخاب می کنید، یک مسئله شخصی است و بستگی به عادت مطالعه شما دارد. آنچه در اینجا اهمیت دارد، این است که سعی کنید درسهای مشکل را به ساعتهایی که احساس می کنید بهتر می توانید بخوانید و بازدهی بیشتری دارید، اختصاص دهید و درسهای آسانتر را به روزهای دیگر موکول کنید؛ همچنین ترتیب کتابهایی که برای مطالعه انتخاب می کنید، می بایست به گونه ای باشد که در حین مطالعه و یادآوری مطالب در انها تداخل ایجاد نشود.

جایگاه هر درس را مشخص کنید و تعیین کنید که ابتدا چه تکالیفی را انجام دهید، بهتر است و چه تکالیفی را با تاخیر انجام دهید، برایتان مشکلی پیش نمی آید.

انعطاف پذیری

برنامه درسی را طوری طراحی کنید که امکان تغییر در آن باشد تا هنگام اجرای آن اگر احساس کردید که برنامه خیلی راحت و آسان و یا خیلی سخت و فشرده است، بتوانید نواقص آنرا برطرف کنید و با نظارت و بازنگری به ساماندهی مجدد آن بپردازید؛ چرا که انرژی شما در برنامه ریزی سخت و فشرده بزودی هدر می رود و توان ادامه برنامه را نخواهید داشت و در برنامه ریزی راحت و آسان، مدت زمانی را که باید به مطالعه می پرداختید، هدر می دهید و در واقع حداکثر استفاده را از حداقل زمان نمی کنید و ممکن است که برای ادامه مطالعه، وقت کم بیاورید؛ بنابراین، برنامه را به گونه ای طراحی کنید که امکان تغیرات لازم در آن امکان پذیر باشد.

-  ابتدا لازم است از زمانی که از خواب بر می خیزید تا زمانی که مجددا به رختخواب می روید، تمام فعالیت های اصلی خود را همراه با زمانی که صرف هر یک از فعالیت ها می شود یادداشت کنید. حال در می یابید که چه مدت را صرف مطالعه کرده اید؟ چه مقدار اتلاف وقت داشته اید؟ به ضعف خود پی می برید و این باعث می شود که روزهای بعد، بهتر عمل کنید و ضعفی که داشته اید را جبران نمایید.

-  برای هر تغییر و حرکتی، ابتدا شناخت ضروری است. در این مرحله شما به این شناخت رسیده اید که نقاط قوت و ضعف را در برنامه بدست آورید. حال با توجه به آن برنامۀ خود را تنظیم می کنید.

-  نیازهای شخصی خود را در نظر بگیرید (استراحت، استحمام ، نماز ، غذا ، شستشو و ...)

-  اوقات حداکثر و حداقل کارایی خود را بشناسید. افراد با هم متفاوتند و در ساعاتی بیشترین انرژی و در زمانی دیگر کمترین انرژی را برای یادگیری دارند.

-  برای هر ساعت مطالعه، حدودا ده دقیقه استراحت در نظر بگیرید. این استراحت باعث می شود که شما با انرژی بیشتری درس بخوانید.

-  در طول استراحت فیلم نبینید و کار فکری انجام ندهید. به سلول های مغز استراحت داده و به کارهایی از قبیل خوردن میوه ،ورزش، تن آرامی و ... بپردازید.

- درس هایی با موضوع های مشابه را پشت سر هم قرار ندهید. زیرا یادگیری آنها به طور پیاپی موجب تداخل می شود و خستگی ذهنی ایجاد می کند.

-  در برنامه ریزی خود، درسی را که همان روز فرا گرفته اید + دروسی که روز بعد کلاسش را دارید بگنجانید.

-  سر ساعت معین شروع کنید، مثلا اگر قرار است ساعت 9 شروع کنید، نگذارید به ساعت 9:30 بکشد. وقتی کاری را سر ساعت تنظیم شده انجام دهید، ذهن شما کم کم شرطی می شود و به راحتی تمرکز حواس پیدا می کنید.

-  کارهای مزاحم مانند نگاه کردن به تلویزیون، صحبت کردن با دیگران، مکالمۀ تلفنی غیر ضروری و طولانی را در اوقات مطالعه ترک کنید.

-  خواندن را فورا شروع کنید. بهانه تراشی نکنید و کارهای عقب افتادۀ خودتان را در اوقات مطالعه انجام ندهید.

-  برنامه باید انعطاف داشته باشد. ساعت های اضافی را در برنامه قرار دهید که اگر برنامۀ پیش بینی نشده رخ داد بتوانید فرصتی را برای جبران وقت تلف شده در نظر بگیرید.

- برنامۀ خود را هفتگی تنظیم کنید تا در طول هفته به راحتی بتوانید آن را اجرا کنید.

-  زمان خواب خود را تنظیم کنید تا خواب زیاد موجب اتلاف وقت شما نشود.

-  با ارادۀ تمام، برنامۀ درسی خود را اجرا کنید.

- وقتی در طول هفته، در اجرای برنامۀ خود موفق بودید، به خود پاداش دهید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آذر ۹۴ ، ۰۸:۳۵
غلامعلی محمودی

سم‌زدایی از بدن با کلم بروکلی

سه شنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۴، ۰۸:۰۷ ق.ظ
بروکلی که مهمان خارجی سفره‌های ماست در میان مردم بیشتر نقاط دنیا به داشتن خواص خوب و مفید معروف است و افرادی که با ترکیبات منحصر بفرد بروکلی آشنا هستند از این سبزی غافل نمی‌شوند.


به دلیل وجود «فلاوونوئیدها» به ویژه «سولفورافن» بروکلی را به عنوان سبزی ضد سرطان می‌شناسند. مصرف کلم بروکلی مانع از گسترش سلول‌های سرطانی به ویژه در قفسه سینه می‌شوند.
کلم بروکلی حاوی ترکیباتی است که اعصاب را تقویت کرده، دید چشم را بهبود می‌بخشد و پوست را زیبا می‌کند. پس بروکلی را بیشتر بشناسید و آن را به رژیم غذایی‌تان راه دهید.
اصل و نسب بروکلی
بعضی‌ها معتقدند بروکلی شبیه یک دسته گل سبز رنگ است. این سبزی بومی کشور ایتالیاست و مصرف آن از 6 قرن پیش از میلاد مسیح رایج بوده است. ایتالیایی‌ها به این سبزی بروکولو می‌گویند که معنی آن گل روی کلم است.
این واژه ریشه لاتین دارد که معنی آن بازو یا شاخه است که به شکل درخت مانند این سبزی مربوط می‌شود. این سبزی به صورت آب‌پز همراه خوراک‌ها یا به صورت خام در سالاد مصرف می‌کنند.
مصرف کلم بروکلی به ویژه برای خانم‌های یائسه بسیار مفید است چون عوارض یائسگی را کنترل می‌کند.
کلم بروکلی سرشار از کاروتن، ویتامین‌های گروه B و C، فولیک اسید، پتاسیم، اندکی سدیم، آهن، کلسیم، سلنیوم (در ساقه)، فلاوونوئیدها و سولفورافن است.
نیازی به توضیح نیست که با این همه ترکیبات مفید، توصیه می‌شود مصرف آن در سبد غذایی خانواده قرار گیرد.
کاهش کلسترول خون
اگر به تازگی بعد از گرفتن جواب آزمایش متوجه شده‌اید که کلسترول خون‌تان بالاست متخصصان به شما توصیه می‌کنند کلم بروکلی را به رژیم غذایی‌تان راه دهید.
این کلم در ترکیباتش موادی دارد که به پایین آمدن کلسترول خون کمک می‌کند. قضیه این است که فیبر موجود در سبزیجات با کلسترول خون ترکیب می‌شود. این ترکیب شدن سبب می‌شود کلسترول راحت‌تر دفع شده و در نتیجه سطح کلسترول بدن پایین می‌آید.
یک راه عالی برای سم‌زدایی
اگر در فکر از بین بردن سموم و مواد زائد بدنتان هستید، نیم نگاهی هم به کلم بروکلی داشته باشید. در این کلم پرخاصیت ترکیبات مفیدی وجود دارد که پله پله مراحل سم‌زدایی بدن را انجام می‌دهد.
در تحقیقی که نتایج آن در مجله آکادمی ملی علوم آمریکا به ثبت رسیده، گفته شده با مصرف بخش‌های جوان کلم بروکلی از این خاصیت آن بیشتر بهره‌مند می‌شوید.
سلامت قلب و رگ‌ها
کلم بروکلی در کنار خواص مختلفش به مهم‌ترین عضو بدن شما هم سود می‌رساند و علاوه بر پایین آوردن کلسترون خون، به تقویت رگ‌های خونی کمک می‌کند.
سولفورافن موجود در کلم بروکلی خاصیت ضد التهابی دارد و از تخریب و صدمه به رگ‌های خونی پیشگیری می‌کند.
ویتامین‌های گروه B هم در کلم بروکلی پیدا می‌شوند که این ویتامین به تنظیم و کاهش هموسیستئین کمک می‌کند.
محققان دانشکده سلامت عمومی هاروارد بر این باورند که هموسیستئین یک نوع اسید آمینه است که پس از مصرف گوشت در بدن ایجاد می‌شود و مقدار زیاد آن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش دهد.
تقویت بینایی
شاید شنیده و خوانده‌اید که هویج برای سلامت چشم‌ها بسیار مفید است و این موضوع به لوتئین آن مربوط می‌شود اما این بار می‌توانید برای حفظ سلامت چشم‌ها در کنار هویج از کلم بروکلی هم استفاده کنید.
بروکلی آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی دارد که از تخریب سلول‌های چشم، بروز بیماری آب مروارید و صدمه به عدسی چشم پیشگیری می‌کنند.
دوستدار دستگاه گوارش
یک خاصیت مشترک بیشتر میوه‌ها و سبزی‌ها این است که به هضم بهتر غذا و سیری بیشتر کمک می‌کنند.
بروکلی هم از این قاعده مستثنی نیست و با داشتن فیبر بالا به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. فیبر در سالم نگه داشتن سطح باکتری‌های روده نقش دارد و سبب هضم بهتر مواد غذایی می‌شود.
سولفورافن بروکلی سبب می‌شود باکتری معروف هیلیکوباکتر پیلوری که در معده وجود دارد بیش از حد رشد و تکثیر پیدا نکند یا به دیوار معده نچسبد؛ این خاصیت بیشتر در جوانه‌های بروکلی دیده می‌شود.
یک سبزی با خاصیت ضد التهابی
بروکلی یک داروی طبیعی مفید برای کاهش التهابات بدن است و سرعت تحلیل مفاصل را کاهش می‌دهد؛ به همین دلیل به افراد مبتلا به آرتروز توصیه می‌شود کلم بروکلی را حتما در برنامه غذایی‌شان داشته باشند.
ترکیبات بروکلی با مسدود کردن ترشح آنزیم‌هایی که سبب تخریب مفاصل می‌شود، از مفاصل شما حفاظت می‌کند.
خام، پخته یا بخارپز؟
روشی که برای آماده کردن کلم بروکلی انتخاب می‌کنید در جذب ریزمغذی‌های کلم بروکلی نقش دارد. افرادی که دنبال خاصیت ضد سرطانی بروکلی هستند بهتر است این سبزی را به مدت طولانی مدت نپزند و به صورت خام یا نیم‌پز مصرف کنند.
پختن بروکلی، سبب نابودی آنزیم‌های ضد سرطانی این سبزی مفید می‌شود و بخارپزکردن آن به مدت 20 دقیقه، سه دقیقه قرار دادن بروکلی در مایکروویو و تفت دادن آن به مدت 5 دقیقه تاثیر قابل توجهی بر خاصیت‌های آن برجای نمی‌گذارد و خواص مفیدش را نابود نمی‌کند.
بروکلی خام همه ریزمغذی‌های ضروری را دارد، از این رو اگر از بابت التهاب روده یا افزایش گاز روده دچار مشکلات آزاردهنده نمی‌شوید، بهتر است بروکلی را خام مصرف کنید.
بروکلی خطر هم دارد؟
به طور کلی مصرف کلم بروکلی برای افراد مختلف ضرری ندارد و هیچ نوع تهدید جدی یا اثر جانبی مخربی ایجاد نمی‌کند اما مهمترین مشکلی که ممکن است با مصرف مقدار زیادی بروکلی پیش بیاید، التهاب روده یا افزایش گاز روده است که به دلیل مقادیر فراوان فیبر موجود در بروکلی ایجاد می‌شود البته این خاصیتی است که در همه انواع کلم‌ها دیده می‌شود اما خواص مفید آن به قدری غالب است که می‌ارزد بروکلی  را به طور متعادل در رژیم غذایی‌تان جای دهید.
علاوه بر این به گفته متخصصان دانشکده پزشکی اوهایو، بهتر است افرادی که خون رقیق و غلظت خون پایینی دارند از مصرف بروکلی پرهیز کنند چون کلم بروکلی با داشتن ویتامین K سبب افزایش انعقاد خون می‌شود که این موضوع می‌تواند در مورد بیمارانی که باید خون رقیق داشته باشند خطرآفرین باشد یا تاثیر داروها را مختل کند.
از این‌رو به افرادی که داروهای رقیق‌کننده غلظت خون مصرف می‌کنند، توصیه می‌شود از خوردن کلم بروکلی پرهیز کنند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آذر ۹۴ ، ۰۸:۰۷
غلامعلی محمودی

نفوذ فرهنگی به روایت ۲ دانشجوی شهید

يكشنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۴، ۰۸:۱۵ ق.ظ
به مناسبت روز دانشجو و به یاد شهیدان رجب بیگی و علم الهدی
وحشت استعمار از انسان‌سازی انقلاب
شهید مهدی رجب بیگی، از ستاره‌های درخشان جنبش دانشجویی ایران بود. او از فاتحان لانه جاسوسی آمریکا در 13 آبان سال 58 بود که پنجم مهر ۱۳۶۰، توسط منافقین ترور شد و به شهادت رسید. شهید رجب بیگی، در رشته مهندسی عمران دانشگاه تهران تحصیل می‌کرد، اما مشغله اصلی او فرهنگ و هنر بود. شعر می‌سرود، طنز می‌گفت، مقاله می‌نوشت، سخنرانی می‌کرد و‌... آنچه می‌خوانید، بخشی از یادداشت‌های شهید رجب بیگی با مضمون «نفوذ فرهنگی» است.
به طوری که در یکی از این یادداشت‌ها نوشته است: «ابرقدرت‌ها برای نفوذ و استقرار در یک جامعه نیاز به زمینه‌های مساعدی دارند، که این زمینه‌های مناسب عمدتاً توسط گروه‌ها یا افرادی فراهم می‌شود که فاقد خصلت‌های انسان گرایانه می‌باشند. تنها وقتی ابرقدرت‌ها جرئت ورود و دست اندازی به منابع یک کشور را پیدا می‌کنند که قبلاً در آن کشور تشنج، تفرق، دشمنی، مصرف پرستی، رفاه طلبی و صفاتی از این دست حاکم شده باشد. به عبارت دیگر انقلابی که بتواند در زمینه انسان‌سازی پیروز شود هرگز اسیر دست هیچ قدرت خارجی و یا داخلی نخواهد شد و جاودانگی‌اش تضمین شده است. و به فرموده امام امت «استعمار از آدم می‌ترسد» و به هرحال می‌بینید که راه نفس قدرت‌های شیطانی مقر‌هایی است که ابتدا جامعه را تهی از اندیشه‌های انسانی و اخلاق اسلامی می‌کنند و محیط مناسب برای رشد پدیده‌هایی نظیر استبداد و استعمار را فراهم می‌آورد.»
شهید رجب بیگی درباره راه حل مقابله با نفوذ هم می‌نویسد: «هر انقلابی در روند حرکتی خود، فرهنگی نو را به جامعه عرضه می‌دارد و در راه تغییر و تکامل بخشیدن به ارزش‌های موجود در جامعه مردم را به کوشش وادار می‌کند و اساساً این مسئله، خود یکی از علل و عوامل بروز انقلاب در یک جامعه می‌باشد و البته هر چه مکتب انقلاب ساز، غنی‌تر و پربارتر باشد، این تحولات عمیق‌تر و با اهمیت‌تر می‌باشد. با ظهور هر انقلاب، کلمات جدیدی در فرهنگ مردم تولید پیدا می‌کنند و یا مجدداً احیاء می‌شوند و بر عکس، کلمات دیگری از فرهنگ مردم رفته رفته حذف و محو می‌شوند. مثلاً کلمه «دعا» که روزگاری در غیرمعنای اصلی خود به کار برده می‌شد و بیشتر، اعمال افراد زبون و ترسو و تنبل را تداعی می‌کرد که به جای فعالیت در متن اجتماع، تمامی خواسته‌های خود را از خدا طلب می‌کردند، اینک محتوای اصلی خود را بازیافته است و نشانگر پیوند عمیق انسان و خدا و تجلی نیازهای عمیق انسان در برخورد با خود و جامعه در برابر خدا می‌باشد. کلمات دیگر نظیر «شهادت»، «ایثار»، «امام»، «امت»، «مستضعف»، «مستکبر» و … که در دوران بعد از انقلاب معنای صحیح‌تر و کاربرد افزون تری پیدا کرده‌اند نیز از جمله کلماتی هستند که انقلاب با خود آورده است و در فرهنگ مردم مجدداً احیاء شده است. شاید این نکته راست باشد که کلمات نیز مانند انسان‌ها دوران حیاتی دارند و گاه در طی این دوران از کمال بیشتری برخوردارند و گاه در شرف نابودی. به هر حال از جمله کلماتی که در دوران انقلاب و پس از پیروزی انقلاب جای ویژه‌ای را در جامعه به خود اختصاص داده و کاربرد بیشتری هم پیدا نموده است کلمه «حزب الله» است که از سرنوشت ویژه‌ای نیز برخوردار است. اگر در روزگار گذشته، دست‌های نامرئی استعمار، کلمات متعالی را از مفهوم و محتوای اصلی تهی می‌نمود تا اندیشه مردم را مسخ نمایند، امروز نیز دنباله‌های پیدا و پنهان استعمار در پی آنند که چنین کنند و با گرفتن روح کلمات مقدس و حرکت زا، از آنها موجوداتی بی‌حاصل و بی‌خاصیت بسازند. و به اصطلاح استعمار در برابر اسلام اگرچه در تحریف «نسخ» ناموفق بوده است اما در «مسخ» پیشرفت داشته است. و اینک زمان آن رسیده است که نیروهای آگاه و عالم جامعه با روشن ساختن مفاهیم اصیل این واژه‌ها و به خصوص مرتبه آنها در جایگاه فکری هر انسان مکتبی و رابطه آنها با دیگر عناصر تشکیل‌دهنده ایدئولوژی، دست‌های پلید استعمار را برای همیشه قطع نمایند.»
مصرف گرایی راه نفوذ را باز می‌کند
شهید حسین علم الهدی، یکی از دانشجویان شهید دوران دفاع مقدس است. او در رشته تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد تحصیل می‌کرد و در تاریخ 18 دی سال 59 در هویزه شهید شد. شهید علم الهدی در بخشی از وصیت نامه خودش، به مسئله استعمار و نفوذ فرهنگی پرداخته و نوشته است:
«استعمار فرهنگی و فرهنگ زدایی از طریق تقلید، تشبه، رقابت مصرف‌های مصنوعی و سمبلیک و جلب توجه است و این جاست که به سخن عمیق محمد(ص) که «من یتشبه بقوم فهو منه» واقف می‌شویم که در آن از کلمه شبیه استفاده شده... یکنواختی و قالبی شدن انسان‌ها در جوامع گوناگون و مخصوصاً در ملت ما که مرتباً به‌وسیله برنامه‌های فرهنگی‌مان در سطح وسیعی از طرف مسئولان امر پیاده می‌شود همه در قالب‌های ماشینیسم به‌خاطر بالا بردن مصرف جهانی مخصوصاً جهان سوم که دنیای صنعتی به ما تحمیل می‌کند. غارت اصالت‌ها، منابع معنوی و از بین رفتن خصوصیات زندگی شرقی و یا اسلامی که عبارت از مصرف هر چه کمتر و تولید هر چه بیشتر به وسیله عوامل آموزشی دگرگون می‌شود. چرا که اروپای صنعتی می‌بایست برای تولیدات اضافی خود مصرف کننده پیدا کند. و چه کند که بتواند کالای مصرفی بدهد و مواد تولیدی بگیرد و منت هم بگذارد و خود را هم بالاتر و متمدن قلمداد کند و ... ابتدا با استعمار فرهنگی کار خود را آغاز می‌کند و سپس از یک خصیصه پاک و اصیل خدایی که به رسم امانت به انسان داده شده استفاده می‌کند و آن تنوع که شکلی از تکامل است.
می بینیم(همراه با درد)که تمام فلسفه‌ها و مذهب‌ها و ایده آل‌ها و عشق‌ها و خواست‌ها و … خلاصه شده در این: اصالت مال زندگی مادی است. بنابراین وقتی زندگی مادی اصالت دارد هدف رفاه است پس برای چه باید کار کرد؟ برای ساختن وسایل آسایش.پس همه نیروهایمان صرف فدا کردن آسایش زندگی، برای تهیه وسایل آسایش زندگی می‌شود.داستان شازده کوچولو را خوانده‌اید؟قربانی شدن آسایش زندگی، برای چه؟ برای تکامل؟ برای تعالی؟ برای رفتن به حقیقت؟برای رسیدن به ایده آلهای مقدس انسانی؟ برای تقرب و نزدیکی به بهترین دوست و یار او(الله)و نه برای بدست آوردن وسایل آسایش زندگی. زیستن برای مصرف، مصرف برای زیستن. یک دور باطل، دور حماقت کار- استراحت- خوردن- خوابیدن همین و بس!درست همان گونه می‌اندیشیم و همان گونه انتخاب می‌کنیم که فرهنگ مادی بورژوازی غرب به ما تحمیل کرده و معیار ارزش هامان بسته بندی شده از غرب می‌آید، اما خود نمی‌دانیم و نمی‌فهمیم و خیال می‌کنیم که اندیشه و فکرمان اسلامی است در صورتی که اندیشه‌ای که قرآن به ما می‌خواهد بدهد درست عکس آنست و با آن در تضاد کامل است و اصلاً اندیشه تربیتی قرآن برای از بین بردن چنین ارزش‌ها و معیارها و طرز تفکرها و برداشت‌ها و چنین شناختی است نسبت به زندگی، حیات، وسایل مادی، نیازها، آرزوها، خواسته‌ها، ایده آلها و...و ما تمام تلاشمان و ناراحتی هامان و رنج‌ها و حتی نوع احساس هامان در این است که بهتر زندگی کنیم به جای اندیشیدن به اینکه چگونه باید زندگی کنیم و چرا؟ زندگی یعنی چه؟ تلاش برای چه؟ اصلا چرا زندگی کنیم؟ و به اینها توجه نداریم، چرا که نتوانستیم خود را از لجن فرهنگ بورژوازی نجات دهیم از لجن مصرف بدون تولید، از لجن زندگی خلاصه شده در مادیات و تمام نیروهای خلاق و نبوغ‌های سرشار را در وسیله خلاصه کردن، درست مثل کسی که پله‌ای گذاشته تا خود را به پشت بام برساند اما همین که پا روی پلکان اول گذاشت آنقدر راجع به خود پله فکر کند، سوراخ سمبه‌های آن، رنگ آن و… که لحظه‌ای خواهد رسید و مرگ گریبان او را فرا گرفت و هنوز در فکر اینست که پله چوبی راتبدیل به فلزی یا فلزی را تبدیل به کائوچو یا طلا و یا … کند و در نتیجه عمر تمام می‌شود و خود را به پشت بام نرسانده.»
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آذر ۹۴ ، ۰۸:۱۵
غلامعلی محمودی

پای درس امام علی علیه السلام

وظیفه انسان در مقابل دنیا و نحوه قضاوت بین خود ودیگران

کسانیکه دنیا را خوب آزموده‏ اند،همانند مسافرانى هستند که در سرمنزلى بى آب و آبادى و پر مشقت که قابل ماندن نیست قرار گرفته،وقصد کوچ بسوى منزلى پر نعمت و به ناحیه‏ اى که در آن آسایش و راحتى است‏ نموده ‏اند(اینها براى رسیدن به آن منزل)مشقت هاى راه را متحمل شده‏ اند،فراق‏ دوستان را پذیرفته،سختى مسافرت و غذاهاى ناگوار را با جان و دل قبول ‏نموده‏اند،تا به خانه وسیع خویش و سر منزل قرار و آرامش خود گام نهند.ازهیچکدام از این ناراحتیها و مشکلات در این راه احساس درد و رنجى نمى‏ کنند،هزینه‏ هاى مصرف شده را غرامت نمى‏ انگارند،و هیچ چیز برایشان محبوبتراز آن نیست که آنان را به منزلشان نزدیک و به محل آرامششان برساند.

اما کسانى که به دنیا مغرور شده ‏اند،همانند مسافرانى هستند که درمنزلى پر نعمت قرار داشته،سپس به آنها اعلام مى‏ شود که باید بسوى منزلى‏ خشک و خالى از نعمت‏ حرکت کنند، نزد آنان هیچ چیز ناخوش آیندتر و ناراحت‏ کننده ‏تر از مفارقت آنچه در آن بوده‏ اند و حرکت‏ به سوى ناراحتی هائى که باید تحمل کنند و در آن قرار گیرند،نیست!

پسرم!خویشتن را معیار و مقیاس قضاوت بین خود و دیگران بگیر!پس‏اآنچه را که براى خود دوست مى‏ دارى براى دیگران دوست دار،وآنچه را که براى خود نمى‏ پسندى بر دیگران نیز مپسند ستم مکن!همانگونه ‏که دوست ندارى بتو ستم شود.نیکى کن،همانطور که دوست دارى نسبت‏ به تو نیکى کنند،براى خویشتن چیزى را زشت‏ بدان که همان را براى دیگرى‏ قبیح مى‏ شمارى،به همان چیز براى مردم راضى باش که براى خود مى ‏پسندى‏؛ آنچه نمى‏دانى مگو، اگر چه آنچه مى‏ دانى بسیار اندک است!و آنچه را که‏ دوست ندارى به تو بگویند به دیگران نیز مگو.(نهج البلاغه، نامه 31)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آذر ۹۴ ، ۰۷:۲۴
غلامعلی محمودی

اندیشکده آمریکایی هریتیج:

ایران بزرگترین قدرت موشکی بالستیک منطقه و جدی‌ترین تهدید علیه آمریکا و اسرائیل است

اندیشکده آمریکایی هریتیج در گزارشی تاکید کرد : ایران بزرگترین قدرت موشکی بالستیک منطقه و جدی‌ترین تهدید علیه آمریکا و اسرائیل بوده و هسته‌های حزب‌الله قادرند به منافع آمریکا در دل این کشور ضربه زنند.


اندیشکده آمریکایی «هریتیج» اخیرا در گزارشی جامع به شاخص‌های تهدیدکننده آمریکا و متحدان این کشور پرداخت. این اندیشکده به بررسی تهدیدهای امنیتی دفاعی فراروی آمریکا پرداخت و از ایران و حزب‌الله به عنوان عینی‌ترین تهدیدها علیه منافع آمریکا و متحدینش نام برد.
در  بخشی از این گزارش با نام بردن از «حزب‌الله لبنان» به عنوان «تهدید» آمده است : حزب‌الله لبنان یک جنبش انقلابی شیعه مسلک ساکن لبنان است که در سال 1982 تاسیس شد و از آن موقع تاکنون آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌های زیادی را کشته است. این جنبش مقاومت به شدت از سوی ایران و سوریه حمایت می‌شود. حزب‌الله لبنان نه تنها ابزاری مفید برای پیشبرد اهداف انقلابی است بلکه به عنوان وظیفه مذهبی به «جهاد در سطح جهانی» نگاه می‌کند و دارای شبه نظامیان قدرتمند و ابزار سیاسی است که در سال 2006 با اسرائیل جنگید.
در ادامه این مطلب آمده است: حزب‌الله لبنان در سال 2013 با استقرار هزاران نفر از نیروهای خود برای نبرد در سوریه و در حمایت از رئیس جمهور این کشور موافقت کرد و عاملی مهم در حفظ «بشار اسد» رییس جمهور سوریه در قدرت بوده است. اگر چه عملیات  این گروه  اکثرا در خاورمیانه است اما به دیگر نقاط جهان نیز دسترسی دارد و در داخل آمریکا نیز توان انجام عملیات را داشته و هسته‌هایی را در داخل این کشور  ایجاد کرده است . با توجه به روابط گرم حزب‌الله لبنان با ایران و انجام عملیات به نیابت این کشور، هسته‌های حزب‌الله تهدید واقعی هستند که می‌توانند در داخل آمریکا و یا در هنگامه ستیز بین ایران و آمریکا یا اسرائیل فعال شوند.
تهدید‌های موشکی ایران
در قسمت دیگر این گزارش به تهدیدهای موشکی بالستیک ایران اشاره و آمده است: ایران دارای برنامه موشکی گسترده است و البته قبل از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد از سوی چین و روسیه نیز حمایت می‌شده است. این کشور می‌تواند تا سال 2015 یک موشک بالستیک قاره پیما با قابلیت رسیدن به آمریکا را توسعه و امتحان کند. ایران از سال 2008 چندین پرتاب موفقیت آمیز موشک ماهواره بر و 2 مرحله‌ای «سفیر» نیز داشت و البته بعدا موشک ماهواره بر 2 مرحله‌ای بزرگتر «سیمرغ» را رونمایی کرد که می‌تواند بستری برای توسعه فن‌آوری مورد نیاز برای آزمایش موشک قاره پیمای بالستیک باشد.
اندیشکده هریتیج نوشت: ایران عضو رژیم کنترل فن‌آوری موشکی نیست و به همین دلیل به راحتی اقدام به گسترش موشک‌های بالستیک، هدایت شونده  و ظرفیت‌های فضایی خود می‌کند. اگر‌چه زرادخانه موشکی ایران به طور عمده تهدیدی علیه پایگاه‌های آمریکا در منطقه است اما این کشور حتی می‌تواند برد موشک‌هایش را تا قاره آمریکا افزایش دهد. در ارزیابی ژانویه 2014 وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از توان نظامی ایران ذکر شد که این کشور توسعه فن‌آوری‌هایی دقیق که بتواند بر اساس آن به موشک‌های برد بلند و کلاهک هسته‌ای دست یابد را ادامه می‌دهد.  بر اساس این گزارش « ایران اینک بزرگترین قدرت موشکی بالستیک آماده را در خاورمیانه دارد همچنین انگیزه لازم را در زمینه توسعه پرتابگر‌های فضایی ، موشک‌های برد بلندتر منجمله موشک‌های قاره پیمای بالستیک (ICBM) دارد. ایران بزرگترین میزان موشک‌های مستقر در خاورمیانه را دارد و شاکله توان موشکی اش را موشک‌های سطح به سطح  «شهاب» که از  نمونه «اسکاد» روسیه ساخته شده‌اند، شکل می‌دهند.» باید افزود که میزان دقت هدف گیری این موشک‌ها در قیاس با موشک های ناتو مشخص نیست مگر این‌که آن‌ها علیه اهداف نرم چون شهرها به کار برده شوند. ایران اینک می‌تواند نمونه‌های مختلفی از موشک‌هایی چون موشک‌های برد بلند «قدر 1» و «قیام» تولید کند. موشک «شهاب 3» و « قدر 1» بردی معادل 1600 کیلومتر دارند و پیشرفته‌تر از موشک‌های «نو دانگ» کره شمالی هستند.
سپهبد «ماکیل تی فلین» مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در سال 2014 هشدار داد که ایران می‌تواند سراسر خاورمیانه و اروپای شرقی را با موشک‌های خود هدف گیرد. همچنین با توجه به موجودی فزاینده موشکی و راکتی ، این کشور در پی ارتقا و  طراحی و ساخت سامانه‌های موشکی دقیق‌تر برآمده به‌طوری‌که اینک موفق به ساخت موشک بالستیک ضد کشتی «خلیج فارس» شده که قادر به تهدید تردد دریایی سراسر خلیج فارس و تنگه هرمز می باشد.
موشک‌های ایران به آمریکا نیز خواهند رسید
در حالی که توان موشکی ایران تنها تهدیدی علیه دشمنان از جمله رژیم صهیونیستی است این اندیشکده در پایان گزارش خود تلاش دارد تا ایران را در مقابل کشورهای منطقه از جمله افغانستان و پاکستان و دیگر کشورهای عرب خلیج‌فارس قرار دهد .
نویسنده این گزارش در این راستا مدعی شده است « توان موشکی ایران تهدیدی جدی علیه پایگاه‌های آمریکا و متحدانش چون ترکیه، اسرائیل، مصر  از غرب ، عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس از جنوب ، افغانستان و پاکستان از شرق است و البته اسرائیل بیشترین خطر را از ناحیه ایران احساس می‌کند که جمهوری اسلامی از اسرائیل به عنوان «شیطان کوچک» یاد می‌کند و از این نظر بعد از آمریکا در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. اسرائیل اینک در برد موشک‌های شهاب 3 ایران قرار دارد و از سویی دیگر با هزاران موشک و راکت برد کوتاه اهدایی ایران به حزب‌الله لبنان و گروه حماس فلسطین تمام اسرائیل آسیب پذیر است.»
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ آذر ۹۴ ، ۰۶:۵۶
غلامعلی محمودی

پروژه نفوذ و خاکریز بسیج

پنجشنبه, ۵ آذر ۱۳۹۴، ۰۹:۳۶ ب.ظ

پروژه نفوذ و خاکریز بسیج



یکی از برکات انقلاب اسلامی، غرس نهال بسیج به دست مبارک حضرت امام(ره) بود. نهالی که امروز به درختی ریشه‌دار و تناور تبدیل شده و اگرچه این درخت بی‌نظیر، ریشه در ایران اسلامی دارد اما شاخه‌های آن از مرزهای جغرافیایی عبور کرده و ملت‌های مسلمان و استکبارستیز منطقه نیز از ثمرات شیرین آن بهره‌مند شده‌اند.
آنچه بسیج را در داخل و خارج از کشور از سایر نهادها و مجموعه‌ها و تشکل‌های انسانی متمایز می‌کند، مجموعه‌ای از ویژگی‌های خاص و ممتازِ مرتبط و در هم تنیده است که در ادامه به اصلی‌ترین این ویژگی‌ها اشاره می‌شود؛
1- مجموعه بسیج تنها یک نهاد و سازمان تشکیلاتی مرسوم نیست. بسیج یک تفکر و اعتقاد عمیق قلبی است. اعتقادی برخاسته از احساس مسئولیت نسبت به مسائل پیرامونی که این مسئولیت‌پذیری آمیخته با بصیرت است. اولویت‌ها را می‌شناسد و مسائل اصلی را از فرعی تشخیص می‌دهد.
2- اگرچه بسیج سن و سال نمی‌شناسد اما ستون فقرات بسیج را جوانان مومن و انقلابی تشکیل می‌دهند. برخورداری از این روحیه جوانی و شادابی باعث شده است، بسیج مرد میدان‌های سخت و دشوار باشد و وارد میدان‌های خطیری شود که دیگران از ورود به آن واهمه دارند. نگاهی به حدود 4 دهه عمر جمهوری اسلامی و دوران مبارزه با طاغوت نشانگر این واقعیت است که گره‌های به ظاهر کور و بازنشدنی، به دست همین جوانان مومن و انقلابی قابل گشودن است.
3- اخلاص و کار برای رضای خدا از دیگر ویژگی‌های ممتاز بسیجیان است. دوران هشت سال جنگ تحمیلی، نمایشگاه این ویژگی الهی بود و امروز نیز با پیچیدگی روزافزون صحنه نبرد و مجاهدت، نیاز به اخلاص بیش از پیش احساس می‌شود.
4- بسیج انقلابی است، به انقلابی بودن خود افتخار می‌کند و از بروز و بیان آن نیز ابایی ندارد. اساساً ماهیت بسیج با انقلابی‌گری پیوند خورده است و جدا کردن این دو از هم ناممکن بوده و ظهور و حضور بسیج در عرصه‌های مختلف، یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های حیات و پویایی انقلاب اسلامی است.
5- بسیج برخلاف سایر نهادها، اسیر بوروکراسی و معضلات مشابه نیست. مجموعه‌ای چالاک و جهادی است که این چالاکی باعث می‌شود اولاً به سرعت وارد میدان و عرصه‌های مورد نیاز شود و ثانیا کارهایی را که به طور معمول زمان زیادی را می‌طلبد، در فرصتی بسیار کمتر به نتیجه مطلوب برساند.
6- بسیج نمونه بارز جمع میان آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی است. بسیج چشم به قله‌های بلند و افق‌های دور دارد و در عین حال در حرکت خود به سوی قله به واقعیت‌های راه پیش رو نیز واقف است و حرکت را بر این اساس تنظیم می‌کند و البته اجازه نمی‌دهد واقعیت‌ها، نگاه و مقصد نهایی را کمرنگ و محو کند.
7- برخلاف تبلیغات و ادعاهای دشمنان انقلاب اسلامی، روحیه ایثار، مقاومت و شهادت‌طلبی در آحاد جوانان کشور - و بسیج به عنوان تبلور مجموعه جوانان مومن و انقلابی- نه تنها کاهش نیافته بلکه حوادث اخیر منطقه و جبهه‌های گوناگون علیه استکبار و مزدوران آن نشان داد این روحیه کماً و کیفاً نسبت به دوران پیروزی انقلاب و دفاع مقدس، رشدی تصاعدی و چشمگیر داشته است.
ناگفته پیداست نخ تسبیح این ویژگی‌ها و صفات ممدوحه، ولایت‌شناسی و ولایت‌پذیری بسیجیان است. ولایت چراغ همیشه فروزان و فراروی بسیج  در پیمودن راه صعود به قله‌های پیشرفت و سعادت مادی و معنوی است تا راه بیراه نشود و مردان راه از گزند چاه در امان بمانند.
همین ویژگی‌ها و روحیه است که دشمن را اینگونه نسبت به این نهاد انقلابی عصبانی کرده و هجمه سنگین روانی و رسانه‌ای بیگانگان و ضدانقلاب علیه بسیج - با زدن برچسب تندرو و افراطی- نیز به همین دلیل است. بسیج با این مختصات، مهم‌ترین عامل و سد در برابر تلاش گسترده دشمن برای نفوذ در عرصه‌های مختلف است. بر همین اساس دیروز رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار بسیجیان با انتقاد شدید از کسانی و جریان‌هایی که با اتهام افراطی‌گری، بسیج را تخطئه می‌کنند، فرمودند: «نمی‌گوییم این افراد و جریان‌ها، این کار را آگاهانه انجام می‌دهند اما با این اتهامات، دانسته یا ندانسته، خاکریز مستحکمِ بسیج را تضعیف و پروژه‌ خطرناک نفوذ دشمن را تکمیل می‌کنند
آن تغییری که دشمن از آن دم زده و به دنبال آن است، تبدیل روحیه خوداتکا، پرتلاش و امیدوار به نصرت الهی مردم به روحیه‌ای خودکم‌بین، وابسته و جبون، در سایه سکوت و انفعال نهادها و مجموعه‌های ارزشی و انقلابی مانند بسیج است. اگر تلاش برای تغییر باورها را اصلی‌ترین هدف دشمن از نفوذ بدانیم -که شواهد، آشکارا نشان می‌دهد اینگونه است- بسیج به عنوان تبلور صَفًّا کَاَنَّهُم بُنیانٌ مَرصوص، مهم‌ترین سپر انقلاب در برابر این پیکان زهرآگین است.
امروزه بسیج اصلی‌ترین ماموریت و رسالت خود را استکبارستیزی می‌داند. استکبارستیزی بسیجیان تنها یک شعار صرف نیست بلکه در ابعاد و میدان‌های گسترده و مختلفی متجلی است؛
1- فرهنگی- اعتقادی؛ یکی از اصلی‌ترین تهدیدهای پیش روی انقلاب اسلامی، تلاش و هجمه همه‌جانبه استکبار برای تضعیف باورها و اعتقادات مردم و بخصوص نسل جوان است و در این میدان بسیجیان وظیفه‌ای خطیر بر دوش دارند. آنان با نصب‌العین قرار دادن جذب حداکثری و دفع حداقلی از موضع پدافند خارج شده و جبهه‌های فرهنگی- هنری جدیدی را در جهان و بخصوص در سطح منطقه با سلاح برنده هنر علیه استکبار گشوده‌اند.
2- علمی؛ جلوگیری از پیشرفت علمی کشور و کاستن از سرعت شگفت‌آور آن یکی از برنامه‌های استکبار است. دشمن این هدف را از طرق مختلف انجام می‌دهد که عمده‌ترین آنها مشغول کردن دانشگاه‌ها به مسائل انحرافی است. جوانان مومن انقلابی در مجموعه بسیج پرچمدار پیشرفت علمی در کشور بوده و رسیدن به قله‌های علمی را در دستور کار خود دارند.
3- اقتصادی؛ استکبار سالهاست که با راه‌اندازی یک جنگ بی‌امان اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران درصدد رسیدن به اهداف سیاسی خود است. مقابله با این یورش نیاز به یک طرح عملیاتی حساب شده و دقیق دارد که این طرح در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به روشنی متبلور است. بسیج آمادگی کامل خود را برای همکاری با همه نهادها و ارگان‌ها، بخصوص دولت برای عملیاتی کردن این طرح کلیدی اعلام کرده و معتقد است کلید پیروزی در این میدان سهمگین نیز مانند دوران دفاع مقدس، به صحنه آوردن مردم به صورت واقعی است.
4- دفاعی- امنیتی؛ امنیت پایدار جمهوری اسلامی ایران در منطقه آشوب‌زده غرب آسیا، یک مدل جدید و قابل تحقیق و مطالعه است. مولفه‌های متعددی در ایجاد و تثبیت امنیت در ایران وجود دارد که بی‌شک بسیج به عنوان مجموعه‌ای مردمی سهمی قابل توجه از این موضوع را به خود اختصاص داده است.
آنچه استکبار را با تمام عِده، عُده و ادعایش در منطقه زمینگیر کرده همین تفکر و روحیه بسیجی است که به فرموده حضرت امام(رض)، در دوران جنگ صادر شد و امروزه ثمرات آن از فلسطین تا یمن قابل مشاهده بوده و نشانه‌ای است از حرکت به سوی بسیج مستضعفان جهان علیه ظلم و استکبار که ان‌شاءالله زمینه‌ساز ظهور حضرت حجت(عج) خواهد شد.

محمد صرفی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آذر ۹۴ ، ۲۱:۳۶
غلامعلی محمودی