قلمستان اندیشه

موضوعات دینی، علمی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی

قلمستان اندیشه

موضوعات دینی، علمی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی

موضوعات، دینی، علمی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی طرح و توضیح داده می شود.

شعار فرزند کمتر و «روزی مقدر»

يكشنبه, ۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۰۴ ب.ظ

از نظر قرآن، رزق و روزی دست خدا است و فضل الهی موجب افزایش آن است. البته در فضل الهی تلاش لازم است، در حالی که در رزق و روزی مقدر، نیازی به تلاش نیست. خدا می‌فرماید: الله یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَیَقْدِرُ لَهُ إِنَّ اللهَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ ؛ خدا بر هر کس از بندگانش که بخواهد روزى را گشاده مى‌گرداند و یا بر او تنگ مى‏‌سازد؛ زیرا خدا به هر چیزى داناست. (عنکبوت، آیه 62)
همچنین از نظر قرآن، خداوند قبل از آنکه خلقی آفریده شود همه چیز را در کتاب مکنون آورده و بر اساس آن، جهان مدیریت می‌شود؛ پس نباید نسبت به داده‌ها فرحناک و سرمست و نسبت به گرفته‌ها اندوهگین شد.(حدید، آیات 22 و 23)
با این تفاصیل نباید سنت‌های الهی جاری بر طبیعت از جمله جان و جهان و جامعه را نادیده گرفت. از نظر قرآن، کسانی که شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» می‌دهند برخلاف سنت و قانون الهی عمل می‌کنند؛ زیرا خدا می‌فرماید: وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَکُمْ مِنْ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَإِیَّاهُمْ؛ و فرزندان خود را از جهت املاق(تنگدستی) نکشید چون ما شما و آنان را روزی می‌دهیم.(انعام، آیه 151)
در جایی دیگر به این نکته توجه می‌دهد که برخی نه به سبب املاق بلکه ترس از املاق اقدام به سقط جنین می‌کنند و یا کودکان را گور می‌کنند. خدا می‌فرماید: وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَکُمْ خَشْیَهًَْ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِیَّاکُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ کَانَ خِطْئًا کَبِیرًا؛ و از بیم املاق فرزندان خود را مکشید. ماییم که به آنها و شما روزى مىبخشیم؛ آرى کشتن آنان همواره خطایى بزرگ است. (اسراء، آیه 31)
خداوند در قرآن با تعابیری چون «املاق و خشیه الاملاق» به این نکته توجه می‌دهد که به جهت بهبود وضعیت اقتصادی خانوار نباید فرزندکشی و سقط جنین کرد؛ زیرا «املاق» از ریشه «ملق» به معنای نرم کردن با خورشت و چرب کردن نان است؛ یعنی شخص نان دارد، ولی می‌خواهد خورشتی را اضافه کند. «تملق» به معنای نرم و چرب کردن یا چرب‌زبانی از همین واژه «ملق» است. اینکه املاق را به معنای تنگدستی گرفته‌اند، معنای مجازی آن است؛ زیرا شخص احساس می‌کند که نمی‌تواند خورشتی در کنار نان و غذای اصلی داشته باشد و از نظر وضعیت اقتصادی در تنگنا قرار گرفته و آسایش و رفاه را از دست می‌دهد یا از دست داده است. پس از نظر قرآن نباید به جهت ترس از دست دادن خورشت و وضعیت اقتصادی خوب و رفاه و آسایش اقتصادی، فرزندکشی و سقط جنین کرد.
به هر حال، کسانی که شعار فرزند کمتر زندگی بهترمی‌دهند یعنی دنبال رفاه اقتصادی هستند و گمان می‌کنند از این راه به آن می‌رسند، در حالی که از نظر قرآن نه تنها این راه درستی نیست، بلکه خطایی آشکار است؛ زیرا رزق و روزی هر کسی معین و مقدر بوده و گشایش و تنگی در دست خدا است، منتها این روزی مقدر با انتخاب راه درست و همت و تلاش انسان به دست می‌آید.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۷/۰۲
غلامعلی محمودی

فرزند کمتر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی